Friday, 30 November 2012

Renyai

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada senyuman

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada teman sepermainan

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada teman kesayangan

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada suara laungan

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada pejuang keamanan

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada berhaluan kanan

Hujan masih renyai
Ku lihat tiada nilai kemanusiaan

Hujan masih renyai
Masih lagi renyai
Dan terus renyai 
Menangisi kita
Yang telah lama tertinggal.




|Didi.Andra

Wednesday, 28 November 2012

Yang Kau Juang-kan

Di akhir ini
Pabila bahasa Tuhan kau mainkan
Doa 
Dalam pertarungan dunia kecil
Yang telah hanyut
Yang kau juang-kan 
Yang kau agung-kan.




|Didi.Andra

Sunday, 18 November 2012

Atas nama solidariti.

Solidariti.

Itu.
laungan lemah.
bergema di dada.
para penakutan.
seperti kita.

Gah.
pada slogan.
suara-suara protes.
merata.
bertempiaran amarah.

Ini-lah suara global.
humanistik.

         ...

Peperangan ibarat satu normatif.
dogma kabilah Judah.


         ...

Buat 'kami'.
tanah yg dijanjikan Tuhan.
pasti ada menang untuk kami.
kerna mujahidin seperti kami.
menghajati syahid'in.

Intifada--


*Moga Tuhan membantu seagamaku di sana. Aman Gaza,Aman Palestin.
Lebih rela syahid daripada menempuh kiamat kelak. Nauzubillah.

| Andika

Friday, 16 November 2012

Mencangkir letih-letihan

Kalau tengok mereka. Ada saja helaian baru buat peraga batang tubuh yg gah itu. Ada saja gajet-gajet yg memaparkan teknologi. Ah , itu-lah global. Aku terpinga juga. Aku tak reti. Reti melihat juga buat sakit hati. Ke sana ke mari, ada saja transportasi. Mampu. Boleh belok ke kiri ikut sukahati. Empuk kerusi tak kira-lah yg berbumbung atau dua tayar. Aku pernah ada ingin. Sekalipun bertayar dua. Buat aku lenang mempertaruh urusan. Duniawi. Semua-semua di atas ni aku tak mampu milik. Ah memang dunia sekarang perlu serba serbi. Kawan pun ada tinggal saki baki.

Pernah.

Cemburu dan dengki merajai. Turut serta sosialis juga perlu jengah wallet, lopong. Lupakan. Kau belum mampu menjadi sebagian mereka. Aku pujuk sendiri diri. Bawalah diri , pergi dan berlalu sepi.

Sistem apakah ini ?

Tolong jangan bawa aku lari topik. Hampir saja tergelincir. Licin , dan aku mula terduduk sebenarnya.

Menduduk di paling bucu dunia, meraba apa yg tinggal. Adalah sekeping harapan. Seorangan sejuk. Lama dah berteman dengan alam. Bintang-bintang malam jadi berita. 

Penat.
Keletihan.

Menjadi mangsa homosapien. Kerap dibuli hanya kerna aku satu. Hanya kerna aku bertuhan Tuhan. Kalau engkau rasa, menjadi penyembah kuasa, material dan manusia itu lebih memuaskan. Mendabikkan engkau manusia yg ada segala. Sudahlah, ini saja ruang aku ada. Sebelum aku balik semula pada jalanan. Harap satu masa lepas aku hilang, jangan ada satupun kalian menyembah aku. Dah.


|Andika

Monday, 12 November 2012

Sebelum mampus


tolong
kurnia-kan.

semula.

masa-masa lepas
sebagai bayar kesal

mujur

aku belum mati
melihat kau dan dia

begitu
bahagi-ya

senyum kelat aku - sebelum mampus

|Andika

Saturday, 10 November 2012

Prinduan

Orang suka letak aku 

katanya aku pembelot.
aku pencuri.
dan aku pengucap bohong..

              -----

Dan.
waktu yg aku sempat maling.
menengadah.
membatu jauh ; melengang.

Sepi.
melangut.

Aku rindu untuk disayangi --
tanpa provokasi
dari mulut/hati mereka

'orang suka letak aku'


|Andika
malam begitu selingkuh utk aku nyatakan , aku terlalu jujur buatnya.

Pulang

Sesal. atas dosa yang belum, dihitung kira. Pergi, boleh jadi adalah -- jalan pulang. Pulang. M. Rafi San