Wednesday, 31 July 2013

Ogos Yang Satu

Ogos, tempoh penuh sejarah
tanah berdarah melimpah
1957; mereka jiwa merdeka yang gagah
menjadi saksi
hidup atas satu sumpah
kini hanya berserah.



|Didi.Andra

Bebudak Sekarang Membabi Buta

"Bukan salah Sazali, ini semua salah bapak ! Bapak yang membesarkan Sazali dengan secara membabi-buta sahaja"

bebudak sekarang,
manja, manja dan terlalu manja
nak bermanja ada masa-nya
nak bermanja ada tempat-nya

si anak pantang kena sentuh
si ibu tak puas hati,
si bapak tabur maki-maki
tembak saja, semua hepi

belum lagi tanya sebab musabab
kenapa? mengapa? bagaimana?

pengajaran itu datangnya dari pengalaman
kalau duri semalu pun takut nak pijak
jangan cerita la nak ajak satu kampung daki gunung Everest.

Tuesday, 30 July 2013

Rumah Tiada Berperasaan

jika rumah ini tempat kita berperasaan,
kenapa saya cemarkan dengan tangisan?

-- kerana tangisan juga perasaan




|Didi.Andra

Saturday, 27 July 2013

Anjing Sayang Mimi

Hari ni 27 haribulan Julai tahun ke-10 ulangtahun perkahwinan Anjing dengan Mimi. Untuk mencapai kehidupan bahagia seperti sekarang, telah bermacam liku liku mereka hadapi bersama. Jatuh bangun, terajang tumbuk, ribut taufan, malahan tsunami dan banjir pun mereka tetap berpeluk erat seperti pasangan romantis yang lain.

Anjing rasa gelap malam ini ditemani cahaya bulan dan jutaan bintang sudah cukup melengkapi malam mereka. Anjing rasa happy. Mimi pun mesti rasa happy jugak, Anjing fikir. Mereka sambut ulangtahun ini dengan sorang sebungkus nasi lemak tetek, sepotong kek keju Secret Recipe (itupun sebab member kerja situ, pow sikit) dan air tebu yang Anjing curi di bazar Ramadhan berdekatan. Mimi puas hati dengan makanan yang terhidang. Tapi belum tentu puas hati pada Anjing. Anjing makan banyak. Tak guna punya anjing. Mimi maki dalam hati. Malu nak berkata rasanya.

Semasa babak makan minum, tetiba Mimi bersuara. Mimi tanya Anjing, "Anjing anjing, anjing tak bosan ke? Dah 5 hari kita makan kat luar rumah dengan sebijik meja study dan sebatang lilin ni. Rasa macam tengah puja hantu nak mintak nombor ekor". Dengan gaya spontan Anjing jawab, "Mimi mimi, Anjing bosan jugak tapi kekadang kan kan kan best jugak makan kat luar. Ada angin, ada bulan, ada bintang, ada cengkerik, ada nyamuk aedes, ada mat rempit lalu lalang. Dapat kita menikmati keindahan ciptaan Tuhan. Mimi tak rasa sebegitu rupa?". Mimi mendonggak jauh ke langit seraya berkata pelahan, "Anjing kan kan kan, sweet betul. Macam anjing. Tak menyesal Mimi kahwin dengan Anjing dulu dulu, tak menyesal". Anjing hanya sengih kerang sambil jari kanan tunjuk isyarat "\m/".


Beruk: Aku tengok beberapa hari ini kau asyik candle light dinner dengan bini kau ja, mesti dia suka kan?
Anjing: Dia marah la. Aku lupa nak bayar bil elektrik, dah masuk seminggu elektrik rumah aku dah kena potong. Aku kan anjing, kau pun faham kan Beruk.



|Didi.Andra

Friday, 26 July 2013

Kamal Minum Sos

Kenapa semasa merempit laju laju di lebuhraya, tak kesah la lebuhraya Utara-Selatan, lebuhraya Karak atau lebuhraya Korea-Japan sekalipun, kita dinasihati supaya jangan makan atau minum sesuka hati, sangat bahaya.

Tahun 2004,

Kamal sedang tidur di ruang tamu selepas tamat menonton animasi kegemaran dia pada waktu tu, Ninja Boy. Ninja Boy ni antara yang paling feveret pada tahun tu. Hampir seluruh rakyat Malaysia taksud dan nyaris hilang akidah semasa layan animasi ni. Lawak dia bukan calang calang lawak. Entah entah program raja lawak yang ditayangkan di stesen tivi lagi satu boleh kalah.

Ibu menyuruh Kamal belikan sos. Kamal cakap orait. Ibu campak dompet. Kamal lompat dan tangkap dompet. Dompet selamat ditangkap Kamal. Kamal angkuh lalu keluar dari halaman rumah. Kamal tunggang Honda Ex5 arwah bapanya.

Kamal terus ke kedai sos. Dekat saja. Adalah dalam 50km dari rumah Kamal. Kamal okay, Kamal okay. Tiba di depan kedai sos, Kamal hampa. Bukan saja sos habis, kedai pun habis operasi tak ikut waktu sebenar, 9am - 5pm. Kamal beredar ke kilang sos, dekat saja. Cuma 222km dari kedai sos, Kamal okay. Kamal berjaya beli sebotol sos.

Tanpa berlengah, Kamal merempit pulang paling laju dalam dunia. Mungkin paling laju dalam alam semesta bimasakti yang ke-99999999. Lagi 1km nak sampai rumah, Kamal haus. Kamal stop tengah lebuhraya, line paling kanan. Kamal tengok botol sos, Kamal buka. Kamal tak makan sos, Kamal tak makan. Sebab terdengar bunyi hon dari belakang.

Itu saja pesanan gua.

p/s: Kalau Kamal tak tidur waktu tengok tivi, mesti masih hidup sekarang. Haha 



|Didi.Andra

Tuesday, 23 July 2013

Lingkup

debuan bangsat
mengaburi hidup
jika bicara-mu itu
mereka lingkup-lingkup.



Didi.Andra

Saturday, 20 July 2013

Rapeah Sedihhhhhhhh

Nak diringkaskan cerita yang jalan ceritanya kalau gua cerita pun boleh makan masa sampai dua pertiga malam.

Ada sebuah keluarga kecil di kawasan pendalaman daerah Sik. Si janda bernama Rapeah ni ada 19 orang anak yang selamat dia lahirkan sejak 30 tahun lepas. 18 orang daripada anaknya adalah lelaki yang tak berapa nak macam lelaki dan selebihnya sudah tentu jantina perempuan.

Sebelum bulan puasa hari tu si janda ni asyik menangis siang malam. Sikit-sikit menangis. Basuh spender, menangis. Kait buah langsat, menangis. Kayuh basikal, menangis. Tengok tivi, pun menangis. Hal ini makin serius. Lalu Pak Kassim yang selalu duk stalk Rapeah kat fesbuk datang mengadu perkara ni kepada gua;

Kassim: Assalamualaikum gua!
Gua: Wassalam (Gua jawab stail sms)
Kassim: Aku mai nak habaq kat hang satu benda ni
Gua: Apadia? Anak hang nak kahwin 2 pulak ka?
Kassim: Haihhh. Apa pulak lagu tu. Anak aku dah mati. Ni pasal Peah.
Gua: Awat Peah? (Gua eksaited pasal Peah sambil gulung kain pelikat naik sikit)
Kassim: Aku duk tengok dia hari hari duk qeyau cari natang apa taktau. Rasa nak terajang muka dia pun ada. Tolong tengok dia sat.
Gua: Laaa. Biasa la tu lumrah manusia. Sat qeyau, sat gelak. Mana hang tau dia duk selalu qeyau?
Kassim: La ni zaman dah maju. Hang ingat takdak ka orang duk upload gambaq muka qeyau kat laman sosial?. Aku add fesbuk dia, aku tau la.
Gua: Owh. Dahsyat!

Hujan renyai. Guruh gempita serta kilat sabung menyabung. Gua dan Kassim merempit tanpa sepatah haram menuju ke rumah Rapeah. Sampai di depan rumah Rapeah, Kassim terus drift motor Rxz milik menantu dia yang berasal dari Filipina tu. Gua yang membonceng dibelakang cuba melompat ala ala Rosyam Nor dalam filem KL Menjerit (entah ada ke tak scene ni, gua lupa).

Gua: Woi Peah! (Gua jerit tanda hubungan mesra sesama penduduk kampung)
Peah: Woi! Sapa di sana tu?
Gua: Ni gua!
Peah: Owh Ahmad Gua. Sat naa. Nak pakai bulu kening palsu sat. Tunggu~
Gua: Okay, gua okay.
Peah: Ada apa bang gua dengan bang Kassim mai sini?
Gua: Gua dengaq lu asyik qeyau. Awat?
Peah: Peah sedihhhhhhhhhhhh~ (Peah start menangis. Cibai, terus menangis?)
Gua: Laaa dah qeyau?
Peah: Peah sedih bang. Anak perempuan Peah dah kerja kat Kolumpo
Gua: Haa baguih la anak hang dah ada kerja. Nak sedih buat apa?
Peah: Tapi dia kerja jadi pelacur. Duk layan datuk datuk yang tua. Orang muda muda dia kata mak ayam tak bagi layan. Gaji pun RM5000 ja. Hmmmm
Gua: Masyaallah. Sebab tu ka hang sedih? Hang gila ka?
Peah: Dak~
Gua: So, what?
Peah: Sedih gembira sebab first time anak Peah dapat kerja. Syukur Alhamdulillah. :3
Gua & Kassim: K.

Kassim start motor Rxz milik menantu dia yang berasal dari Filipina tu, pakai helmet Shoei, sarung jaket kulit hitam, kasut Macbeth dan motor bertukar menjadi transformers. Tanpa mengira jantina dan umur, transformers Kassim terus terajang Peah yang slim macam Rozita Che Wan. "Hiyahhhhh!!!". Peah melayang masuk ke dalam pintu rumah semula.

Sambil mulut gua bersiul lagu Najwa Latif, kami berlalu pergi ke bandar. Lepak pekena laicikang. Best, sangat best.



|Didi.Andra

Kembali Semula

Sudah lama saya ini menghilangkan diri -- Selamat kembali !

Yang dirindui,



|Didi.Andra

Saturday, 13 July 2013

Si gadis & si pujangga I


Si gadis merajuk.
Si pujangga mengajuk.

Bertekak tentang hal siapa betul siapa salah, tentang siapa lebih besar pengorbanan, tentang makanan apa perlu menjadi selera makan malam mereka malam itu, tentang seluar tidur si pujangga, tentang gila si gadis bershopping, tentang si pujangga yg lupa membancuh kopi untuk si gadis dan lupanya juga si gadis membuat sandwich untuk si pujangga, semuanya tentang mereka yg melupai siapa mereka, dan apa yg menjadikan si pujangga dan si gadis bersama. Mereka ampuh terduduk di depan pintu, menggalas hati yg merapuh, masih berpaling dan merajuk. Gadis mulakan.


Si gadis, - hati aku sudah tenat
Si pujangga, - hati aku lagikan penat


Perbualan membatu.

Si gadis bingkas bangun dan berlalu pulang meninggalkan si pujangga yg tercegat duduk seperti kematian kucing. Si gadis dikira menang malam itu. Si pujangga kesal, malamnya berakhir sedemikian. Dia sekadar melihat gadisnya pergi membawa diri dan tenggelam dalam kelam. Dia mula menyelam, ke hatinya yg paling dalam. Mencari sedalam-dalam, apa yg telah karam. 

| Andika

Terperangkap

Setelah bertahun-tahun aku sangka segala telah lenyap tersenyap. Tanpa sedar, kenangan itu memaksa jatuh jatuh di depan rindu mengadu ...