Sunday 14 October 2012

Pertama yang pertama kali

Pertama. Dari aras tingkat tiga , aku perhati jalan pulangnya. Kain biru laut , kurung seputihnya. Ya , ini cerita sekolah dulu. 

***

Macamana aku mula lihatnya dulu. Dulu , memang adalah yang dahulu. Pertama. Pertama kali memulakan sesuatu , pertama kali mencuba sesuatu yang tidak kekal. Tapi pertama kali itu jua-lah , memberi aku peluang hidup. Mengenal pertama dalam pertama kali.

***

Rindu memang ada , bukan sebagai yang pertama lagi ; sebagai yang seada. 
Mata sepetnya.
Pengantar suaranya , lembut macam vanila.
Aku suka wangian dia pakai.

Cerita pertama kali itu
Dimeterai seawal lima empat puluh lapan
Dua belas ogos , membawa pertama kali jua ke dua puluh enam ogos
Pertama kali dalam pertama ; imbau

Pertama-nya
Walau tidak kekal , kendati bukan penentu dari Tuhan
Tempoh itu cukup aku menjadi seorang budak masa itu
Cukuplah sekadar budak

Sekarang aku lebih baik penghidupan
Diwalhal pertama , dunia membenar aku menggantung impian
Aku tetap sayang kau ; tapi kita ikut lagak takdir

Ini pertama aku



|Andika
SelamatHariLahir;Syahrifahnoorfazeera/20tahun/15Oktober

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...