Wednesday 26 December 2012

Desember pengagum jerihku

Kelmarin. Tak semena-mena aku dapat mesej. Berbunyi - "tidak berbunyi ataupun bip" . Aku rasa celaka, aku rasa ini bingai. Aku ralat tunggu. Asyik amat hingga yg terang jatuh menyembah, yg gelap bangun dipuja. Masa itu, aku terus bertengkurap. Muka menyembam bantal. Jiwa betul-betul aku biarlah luluh sampai tamat. Sekurang-kurangnya. 

Dan.

Hari kembali terik. Cahaya jerlus berjaya menembusi bucuan kamar aku. Ini bukan rekayasa. Aku membangun sebelum mata sempat celik. Mencebil. Aku lantas memejam dan melewati dunia gelap malam tadi. Sesal. Aku buka mata, aku buka separuh jiwa. Rasa masih sama, rasa celaka. Rasa yg kau dan kau tak pernah rasa. Aku disitu lagi. Separuh badan berdiri. Aku tatap penuh depanku selain cahaya menyinsing itu merobek penglihatanku. Oh dinding ini tak berubah. Kekal teguh dengan tampalan-tampalan klausa. Mau sahaja aku membingkas bangun dan langgar tembok gah ini. Moga-moga terus berlari ke masa silam dan kali itu aku mungkin lebih yakin untuk menjadi sekarang. Lagi sekali hampa, belekan tiada sebarang mesej.

Aku sekali lagi jatuh,
Kali ini siling tampak lebih meyakinkan. Untuk diri aku akan datang. Lepas aku menjadi tinggalan kemudian. Aku patut bangun semula dan rencana diri. Lalu, aku kekal lagi membaring. Beberapa kerdipan mata mencungkil tanya. 

Aku belum yakin untuk ke hadapan. Untuk engkau --


| M Rafi San

5 comments:

  1. eh tersedak. frasa KLAUSA.

    oh ya, moga-moga bahagia dengan posisi yg sedia ada. =)

    ReplyDelete
  2. kau kene lah yakin . baru dapat memiliki :)

    ReplyDelete
  3. addin dyna, biasalah tu kan. :P


    mel, keputusannya kekal bukan utk aku. tp aku msih mencuba, dan kalah. kecewa kan

    ReplyDelete
  4. terus berdiri dlm posisi yg sama sampai tua, kalau kau merasa ianya sukar. #kejam sikit bunyinya

    ReplyDelete
  5. Saddlone,

    Apa jua hidup dalam hidup adalah kejam kan

    ReplyDelete

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...