Wednesday 5 December 2012

Main cakap lepas sebab bosan

Aku ini lelaki.
pemuda.
duapuluh-an. 

Dengan rupa masih budakan, akal masih juga nakal. Aku takut dan malu sebenarnya. Untuk cakap-cakap pasal perasaan membungkam. Pasal cinta yg remeh pada mata orangtua. Aku ini terlalu muda dan mentah. Mudah sangat diratah emosi yg tidak konsisten raganya. Mudah sangat ingat pada orang itu, orang ini dan jatuh cinta. Aku lupa, aku ini lelaki. Mungkin bicara serupa ini bikin malu diri saja. Secara fitrahnya mungkin amalan seperti ini terus dinafikan. Sebab aku lelaki. Tidak boleh awalkan menyerah dan cinta-cinta ni. Ya, aku makin dewasa dan perlu dilihat lebih tenang. Jangan nampakkan kelayuan lelaki itu. Jadi, soalnya berbalik pada diri aku tanpa jumpa jawapan lagi. Aku mau cakap pada siapa ? Aku mau ludahkan perit jiwa pada longkang mana ?
 Aku juga ada kisah, yg barangkali ruang ini kurang sesuai tapi aku ingkar. Aku tidak peduli. Aku bukan orang suci. Aku orang biasa. Memang boleh mati kalau membiar hati lumpuh tanpa ubatnya. Boleh jadi aku ini golongan 'jiwang' juga. Sebab itu mudah sangat ranap ( patah hati ). Sampai berjuta kali ditegur lopongan malam. Terjerat aku lagi-lagi waktu sunyi. Nah, berseorang membatu dalam bilik. Kunci dari dalam, amati setiap cerita lama. Aku terlalu kisah dengan semua ni. Bodohpun ada juga. Mungkin ini adalah masa bodoh yg aku kena ingat bila menjangkau tigapuluh-an nanti. Aku yakin. Mungkin ini adalah iktibar yg aku tak nampak sekarang. Penceritaan aku masih tak sampai. Kalau mau bilang cerita pasal cinta, ia benda muak. Tak luak-luak. Aku tak berani nak cakap banyak serupa ini, mudah sangat aku dilabel lembik nanti. Ini ruangan para-wanita bolehlah.


***

Aku
taktahu
gila
apa
sedang
serang
uratsaraf
aku
pepagibuta.

Aku cuma boleh cakap.
aku
lelaki
lemah.

Mudah dimakan juga
oleh
rasa-rasa perasa
perosak



|Andika

4 comments:

  1. memang kau manusia. rasa yang selayaknya. bagaimana kau mengurus 'cakap lepas' kau ini. itu terpulang.

    ReplyDelete
  2. waohh gembiranya aku kau komen hahaha :D
    tak jadi nak serius . thanks

    ReplyDelete
  3. wuyyooo apa jenis penghargaan ni hahaha

    ReplyDelete

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...