Friday 31 August 2012

Aku memberi ; engkau menerima dengan sedikit leta


Dalam hidup ni , kita harus memberi dan menerima . Malah , jika engkau menerima haruslah menghargai seeloknya . Kerna kalau engkau tidak mampu memberi . Hargailah , dan lebih elok kau belajar pula cara memberi . Memberi dan menerima memang perlu ; tolong hidupkan prinsip ini dalam diri engkau sendiri . Seperkara lagi , aku masih tidak faham kenapa sesetengah orang tidak boleh melupakan dendam . Walhal , telah lama berlalu dan proses diri engkau sendiri telah bernyawa semula . Kadang kita ego . Aku faham . Cuba cari hikmahnya . Ramai manusia reti menginterpretasikan istilah-istilah ; mungkin menjadi pegangan hidup sendiri . Cuba ditonjolkan pada mata lain , tapi jiwa engkau sendiri masih malap . Gelap tanpa sebutir ikhlas . Nanti , aku juga tidak sempurna . Kadang leka , terabai ; lewa dengan magis-magis duniawi . Aku percaya cinta . Bukan cinta berlainan gender semata . Haiwan , tumbuhan dan juga sifat-sifat karma . Kerana itu istilah aku ; percaya pada Qada' dan Qadar . 


| Andika

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...