Tuesday 2 April 2013

Kesian Oliver Sykes

Balkoni hotel; Langkawi. Dia, Oliver duduk di kerusi kayu. Sambil menikmati keenakan secawan kopi putih bancuhan pekerja Nepal. Anak mata melayang pandang ke garisan pemisah laut dan langit; terpaling jauh. Bertemankan selerakkan awan statik di sore hari, deruan ombak membadai pantai, sekeping foto lama yang terkoyak, dan Kino si iguana hitam. Dia masih setia disitu. Tahun baru, hidup baru.


25 Disember 2013 --


"Gua nak out!. Gua tak boleh move on. Sori" - Jona Weinhofen
"Saya pun sama. Saya rasa nak turut jejak langkah Jona. Sori" - Lee Malia
"Aku dengan Jordan nak blah. Kami rasa dah tiba masa nak rest. Sori Oli" - Matt Kean & Jordan Fish
"Komitmen aku sekarang untuk bini aku. Sori" - Matt Nicholls

Teringat pada kata-kata mereka sebelum semuanya berubah menjadi sejarah hitam dalam hidup. Band femes, dah tiada. Saat-saat berhibur bersama, dah tiada. Keasyikkan nyanyian lagu-lagu kegemaran para peminat berani mati, dah tiada. Yang ada, hanya satu kenangan pahit yang tak harus di-ingati. Memang tak payah nak ingat. Ya, ini perkataan yang lebih baik. Tak payah.

Bring Me The Horizon; band metalcore British yang pada awalnya ditubuhkan sekitar Mac tahun 2004. Oli atau Oliver Sykes merupakan vokalis, dan disusuli oleh ahli lain seperti, Lee Malia; gitaris utama, Curtis Ward; gitaris rhythm, Matt Kean; pemain gitar bass, Matt Nicholls; pemain dram, dan Jordan Fish; pemain kibod. Pada tahun 2009, mereka mengambil Jona sebagai gitaris rhythm. Jona juga merupakan gitaris dari band I Kill The Prom Queen. Motif Jona menggantikan Curtis adalah disebabkan dia tidak dapat meneruskan lagi dalam karier muzik. 

"Main muzik bukan dapat banyak duit pun, baik aku tanam sayoq. Lepas jual, dapat duit berjuta-juta". Kecenderungan Curtis sebenarnya adalah pada kerjaya dalam bidang agro-kultur. Dia gemar menguruskan kerja-kerja di ladang seperti; bela kambing biri-biri, bela kuda, bela lembu, tanam jagung, tanam tebu dan segala jenis tumbuhan yang boleh ditanam. Mengikut kejayaan mendiang datuknya yang pernah mendapat anugerah peladang terbaik Eropah 1999. Ini satu alasan yang kuat untuk diperkatakan pada seluruh dunia. 

Selepas Curtis keluar, Matt Nicholls atau nama samaran dia, Niko pulak buat hal. Niko yang baru berkahwin awal tahun ini, mengemukakan hasrat untuk berhenti dari main muzik. Sama macam Curtis. Cuma cerita dia lain sikit. Niko sebenarnya terpaksa meluahkan hal ini kepada ahli band. Secara tak langsung anda jugak akan tahu. Semasa dirumah, Niko selalu di-bahan oleh bini. "Malam ni sayang jamming ke? Balik tak? Kalau tak balik pun tak apa. Baby tidur rumah Alex Turner la. Kesian dia bosan seorang ja kat rumah. Sayang tidur la dengan bebudak band kesayangan tu". Satu lafaz yang sedap didengar oleh para sekalian suami.

Niko mula sentap hati. Hari-hari yang dilalui Niko amat perit. Sangat sucks. Teringat pada pepatah melayu moden, "Life always sucks, but i dont give a fuck". Niko teringat pada ayat tu. Masih terngiang-ngiang di kepala. Akhirnya, dia akur dengan kehendak bini. Band ditinggalkan serta-merta.

Matt Kean, Jordan Fish, Lee Malia turut menyatakan hasrat yang sama. Entah apasal mereka sehati-sejiwa nak keluar band. Macam trending pulak jadinya. Kau buat, aku pun buat. Jauh disudut hati Oli, pemergian ahli band ni amat mengecewakan dia. Semasa buat band dulu, dia bercita-cita nak kejar femes sampai ke tua. Untung-untung boleh jadi lejen. Tapi hampa belaka. Sekali lagi, kecewa. Sedih weh!.

Seorang lagi, Jona. Riwayat Jona dalam band ni tak kekal lama. Jona pun serupa. Kisah Jona lagi tragis. Ia bermula semasa hari terakhir bulan puasa. Pada waktu tu, jiran Jona yang beragama Islam sedang kusyuk duduk depan tivi nak tunggu pengumuman hari raya. Jona mengintai dari tingkap rumah. Tetiba tanpa diduga, seorang anak gadis jiran Jona terpandang ke belakang; nampak Jona tengah mengintai di celahan langsir. Terus berdiri meluru ke tepi tingkap bersama-sama mak bapak dia. Jona didakwa oleh mahkamah manusia, iaitu mengintai diam-diam dibawah akta kemanusian tak prihatin 1988 (1). Boleh disabitkan senarai hitam atau dipenjara seminggu. 

Demi tak mahu memalukan nama band dan teman seperjuangan, Jona rela keluar dari band Bring Me The Horizon. Berat hati Jona. Apa kan daya, tak upaya. Kini, Jona telah pun pulang ke kampung halaman di Sydney, Australia. Dengar cerita, Jona buka syarikat katering untuk rumah kenduri. Syukur la.

Sejarah ini juga baik untuk dikenang. Siapa sangka nama band Bring Me The Horizon ini diambil dari petikan dialog Kapten Jack Sparrow dalam filem "Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl", dimana semasa Kapten Jack Sparrow berkata, "Now, bring me that horizon!". Secara kebetulan, ayat itu telah mencairkan hati Oli dan memberi satu hidayah yang besar kepada Oli pada ketika itu. Lantas Oli menulis ayat tersebut pada satu kertas dengan sebatang pensil, kemudian menyimpan ia ke dalam satu kotak kasut. 

Setelah seminggu kertas itu tersimpan di dalam kotak kasut, tulisan yang ditulis menggunakan pensil menjadi semakin kabur dan luntur. Oli semakin kusut. Oli lupa ayat sebenar. Kesian Oli tak dapat nak tonton lagi filem itu semula, kerana sehari selepas menonton, cd filem itu terus rosak. Oli menyesal beli cd cetak rompak pada seorang lelaki negro bermuka suci macam Snoop Dogg. Memang anjing!. 

Sekarang ayat yang ditulis, "Bring Me That Horizon" boleh dibaca sebagai "Bring Me The Horizon". Oli konfius. Untuk tidak melengahkan masa, Oli bersetuju dengan kata hati dan firasat. 

So, bring me the horizon!.



|Didi.Andra

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...