Sunday 31 March 2013

Cinta adalah hormati


Terkerap sibuk dengan haluanisasi dunia. Jadi, kesempatan nak menukil tu tipis. Nampak sangat aku terlalu amatur kan. Tapi di sini, aku ada perkongsian. Video ni, lagu ni di-bagi dengar oleh sorang kak ni ha. Aku gelar dia "kak Sarajevo" . Dia lah pencetus aku mendengar, melihat perspektif unik daripada MV ni.

Okaylah. Ketepikan pemikiran skeptikal tu, dan cuba letak diri sepertinya. Lupakan hal wajah, pertikaian mengapa dia begitu, persoalkan kewujudan sepertinya. Tolong iya-kan kebarangkali itu. Kesedihan yg dia tanggung seorang. Kesunyian hidup dalam 'kotak'. Ruang sosialiti yg ada terlalu kecil. Dia tetap meneruskannya sebagai yg percaya pada dirinya.

Soal berbalik pada diri aku sendiri. Aku paling percaya hormat adalah 'cinta' paling agung utk kita semua manusiawi. Tak kisahlah sebarang apapun ideologi yg kau bawa. Cumanya, kau juga harus memberi cinta. Kesempatan yg ada di kerealitian,  Ada memberi, ada menerima. Indah bukan ? Bagi aku sendiri, aku lebih berdiam. Kita taktahu latarbelakang orangnya seperti mana, apa pertarungan hidupnya, apa yg ditakutinya, apa kehilangan yg pernah dirasa-nya. Berfikir begitulah. Setiap kita ada sejarahnya, keaiban sendiri. Maka apa salahnya, kita saling memberi-menerima cinta.

Setiap daripada kita berhak mencinta dan dicinta ( saling menghormati )

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...