Sunday 3 March 2013

Inspiro


Beliau adalah seorang lelaki hensem dan stylo yang dilahirkan pada 26 Disember 1971, merupakan seorang pelakon dan pemuzik dari Amerika yang aku minati. Beliau memulakan kerjayanya sebagai model sebelum mempelajari bidang seni, dan kemudian, filem dan video. Beliau mula terkenal semasa memegang watak Jordan Catalano dalam My So-Called Life. Beliau adalah vokalis, gitaris dan penulis lagu untuk band rock Amerika. Tak perlu aku mensi. Tentu umum dah tahu pabila habis baca ini. Beliau adalah campuran Sepanyol kerana keturunan datuknya berasal dari Sepanyol.

Setelah tamat pembelajaran pada gred 10, beliau memutuskan untuk kembali dan memberi tumpuan pada pendidikan di Sekolah swasta Flint Hilll di Oakton, Virginia dan lulus di Emerson Preparatory School di Washington, DC, pada tahun 1989. Ketika tamat waktu persekolahan, beliau mendaftar di Philadelphia Universiti of Arts untuk mempelajari  bidang lukisan. Namun, beliau kemudian dipindahkan ke New York City School of Visual Arts selepas mengembangkan minat dalam bidang ini.

Pada tahun 1992, beliau berpindah ke Los Angeles untuk mengejar karier dalam bidang muzik, tetapi juga menerima beberapa kerja sambilan. Dua tahun kemudian, beliau mendapat watak dalam satu rancangan tv, My So-Called Life, di mana beliau menjadi Jordan Catalano yang berlawan dengan Claire Danes. Kemudian beliau belakon dalam beberapa filem seperti How to Make an American Quilt,The Last of the High Kings, Girl Interrupted, Urban Legend, The Thin Red Line, Prefontaine dan Fight Club.

Selain bekerjaya dalam bidang filem, beliau adalah vokalis, gitaris dan penulis lagu irama dari sebuah band. Beliau memulakan bidang muzik ini pada tahun 1995 dan bergerak secara serius pada tahun 1998 dengan saudaranya yang merupakan drummer band. Pada bulan Mei 2007, band ini telak melakukan tour di sekitar Eropah. Pada bulan Ogos 2008 pulak, Virgin Records mengemukakan tuntutan $30 juta terhadap beliau tetapi band ini menolak untuk memberikan tiga album sesuai dengan kontrak. Beliau juga mengarahkan beberapa muzik video lagu band dibawah naungan syarikat Bartholomew Cubbins dan Angakok Panipaq.

Pada tahun 1996 dan 1997, beliau terpilih sebagai salah seorang daripada 50 Orang Paling Kacak di dunia. Kedua-dua gelaran itu diberikan oleh majalah People. Selain itu, beliau pernah mendapat penghargaan untuk "Prince of Darkness" di Fuse Fangoria Chainsaw Awards pada 28 October 2006 dan Breakthrough Crossover Artist di 6th Annual Hollywood Life Awards pada December 2006.

Usai sudah sedikit kisah inspiro aku.



|Didi.Andra

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...