Sunday 24 March 2013

Kala Hujan


Selesai saja makan, segera aku menaik tangga ke tingkat atas rumah menuju ke kamar sendiri ; sebuah bilik empat segi tidak persegi.

Di luar, tetes-tetes deraian segera berkecai melanggar sekaligus membagi pesona dan kerinduan. Pergolakan di luar juga, adalah sebegitu panjang tidak kesampaian. Akhirnya kau menujah (hujan) , bagi kesempatan (simpati) buat aku. Aku cuba menghayati, merapati kehujanan di luar sana. Mencegat di depan tingkap, menyingkap, tolak langsir ke tepi dan renung jauh-jauh mulai dari dekat. Ada besi, penghalang besi sebelum tingkap dan hujan-hujan di luar masih menderu, ianya cukup cam hati aku yg tipu.

Rasa seperti terperangkap atau memang aku sendiri menjerat diri ke bilik ini. Bilik ini semakin menjadi-jadi. Tambahan malam ini, di luar adalah sebuah penyingkapan. Sama. Terperangkap di sini, di jendela besi ini, kian aku melengung ke luar, sama seperti kehidupan aku sendiri yg aku telah kurungkan. Mengurung segala emosi-pilu, kehidupan semalam yg cuba aku sembunyikan dalam pekat hujan ini. Persoalannya, adakah simpati malam ini di luar itu, reti menghapus segalanya ?

Langit, seolah-olah mendiamkan diri. Kelam berwarna kelam. Selapang-lapangnya, seluas-luasnya. Adakah sama seperti sosokan dada ini ? Kalau-lah. Tercegat lagi dengan seketika, waktu berhenti. Nampaknya, hujan di luar memberi efek-emosi, tentang di luar apatah lagi dalam. Membagi rasa-rasa yg tak pernah pergi. Aku masih terperangkap. Mengurung diri di sebalik jendela besi, mengurung isi-hati. Aku sendiri tak pernah tahu apa lagi di dalamnya. Kabur. Atau memang aku sendiri, paling sendiri, tak berani meluahkannya. Sebab juga mungkin, ianya seakan membunuh jiwa sendiri. 

Sudahlah, aku meninggalkan jendela besi. Merela pembaringan ke atas tilam. Ah, menghempas lelah semuanya. Aku belum mau tidur, belum sedia lelap. Tapi mau sebolehnya pejam mata, dan lepaskan semula kesembunyian tadi beransur pergi. Secepatnya-sebelum aku, 'rindu-kan' .

|Andika

No comments:

Post a Comment

Berteleku

Kini di lembaran baharu, aku menukil lagi, sisa yang tertinggal, di persembunyian rindu. Apakah kita yakin segalanya telah pergi? Begi...